خیریه مردمی عطر یاس نبوی

شهادت آیت‌الله “دستغیب” سومین شهید محراب به دست منافقان ( ۱۳۶۰ هـ ش)

شهادت آیت‌الله “دستغیب” سومین شهید محراب به دست منافقان ( ۱۳۶۰ هـ ش)

آیت‌اللَّه سیدعبدالحسین دستغیب سومین شهید محراب، در سال ۱۲۹۲ شمسی (عاشورای ۱۳۳۲ هـ ق) در شیراز در خانواده‌ای که ۸۰۰ سال سابقه علم و فضیلت دارند متولد گردید.
وی پس از طی مقدمات علوم اسلامی، در ۲۲ سالگی به نجف هجرت نمود و از محضر استادانی چون سیدابوالحسن اصفهانی، شیخ محمد کاظم شیرازی و سید میرزا آقا اصطهباناتی استفاده نمود و اجازه اجتهاد گرفت.
همچنین در مکتب پرفیضِ میرزا محمد علی قاضی، حضور یافت و از خواص استاد شد.
آیت‌اللَّه دستغیب همراه با قیام امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۱، مبارزات خویش را آغاز نمود و در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بازداشت و به تهران تبعید گردید.
از آن پس چندین بار در مدت حکومت طاغوت بازداشت و تبعید شد.
در طی این مقطع از مبارزات بود که ایشان به همراه چهار تن دیگر از علما، اعلامیه‌ای صادر و اعلام کرد که شاه را از سلطنت خلع نموده‌اند.

شهادت آیت‌الله "دستغیب" سومین شهید محراب به دست منافقان ( 1360 هـ ش)
شهادت آیت‌الله “دستغیب” سومین شهید محراب به دست منافقان ( ۱۳۶۰ هـ ش)

آیت‌اللَّه دستغیب پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظایفی چون نمایندگی مردم شیراز در مجلس خبرگان قانون اساسی، امامت جمعه شیراز و نمایندگی امام خمینی(ره) در استان فارس را به عهده گرفت.
وی علاوه بر خدمات متعددی که صرف ساخت، تاسیس و بازسازی بناها و آثار خیریه نمود دارای تالیفات متعددی است که آدابی از قرآن، معراج، ایمان، گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‌های شگفت و… از آن جمله‌اند.
این عالم وارسته در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ ش برابر با ۱۴ صفر ۱۴۰۲ق هنگامی که برای ادای نماز جمعه عازم محل برگزاری آن بود توسط منافقین ضدانقلاب در ۶۸ سالگی به شهادت رسید.

روابط عمومی موسسه خیریه عطریاس نبوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر اخبار و اطلاعیه ها